Motywy wdrażania systemów zarządzania jakością
Można je zakwalifikować do trzech grup:
1. Potrzebę wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania jakością wymusza otoczenie – najczęściej strategiczny klient (klienci).
Bardzo często strategiczny klient (lub klienci) stawiają producentowi i/lub dostawcy usług bezwzględny wymóg zaprojektowania, wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania jakością. Jest to forma „propozycji nie do odrzucenia” i jej spełnienie warunkuje utrzymanie pozycji rynkowej, a nierzadko umożliwia kontynuowanie działalności.
Jeżeli w ślad za tego typu „inicjatywą”, firma projektując i wdrażając system, doceni wartość narzędzia zarządzania jakim jest system zarządzania jakością, zgodny z wymaganiami normy, to – mimo wymuszonej inicjatywy – system ma bardzo duże szanse spełnić oczekiwania i przyczynić się do rozwoju na każdym etapie działania.
2. Potrzeba wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania jakością podyktowana jest względami ambicjonalnymi.
Nierzadkim motywem wdrożenia systemu jest pewna forma kaprysu. Bo - na przykład - konkurencja wdrożyła system i chwali się certyfikatem, zwłaszcza jeśli widzi się głównie „papier”, a nie system.
Często pierwsza decyzja oparta jest o kompletny brak wiedzy o tym, ile wysiłku trzeba podjąć by wdrożyć system i przedstawić go do certyfikacji. Ta świadomość przychodzi z czasem i zwykle znika z przed oczu papier, a pojawia się system i wynikające z tego korzyści.
Takie początki wdrażania systemu wcale nie wykluczają wdrożenia i funkcjonowania efektywnego systemu zarządzania jakością.
Oczywiście w każdym przypadku wizualizacją systemu jest również „papier” czyli certyfikat, który może i powinien być elementem promocji firmy.
3. Potrzeba wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania jakością podyktowana świadomością poprawy zarządzania organizacją.
Organizacja dochodzi do świadomości, że możliwości poprawy skuteczności działania w oparciu o tradycyjne formy się wyczerpały. Zaprojektowanie, wdrożenie i ciągłe doskonalenie certyfikowanego systemu zarządzania otwiera nowe możliwości i ta świadomość od początku ułatwia proces wdrażania.
Jednak w gruncie rzeczy - niezależnie od motywacji, która była podstawą decyzji - najważniejsze jest aby zaprojektować i wdrożyć system zarządzania jakością adekwatny do charakteru firmy, ciągle doskonalić.
Jakość a koszty!
11-11-2008
W obliczu stale rosnącej konkurencji na rynku krajowym i międzynarodowym firmy poszukują rozwiązań, które pomogą im na rozwój działalności, a nierzadko na przetrwanie na rynku. Zapewnienie wysokiej jakości produktów lub usług oraz rzeczowa analiza kosztów, w tym również kosztów jakości to dwa zagadnienia bez których niemożliwe jest obecnie skuteczne funkcjonowanie firmy.
czytaj dalej...
Motywy wdrażania systemów zarządzania jakością
14-11-2008
Podejmując decyzje o wdrożeniu i certyfikowaniu systemu zarządzania jakością w firmie, zarządy (przedsiębiorcy)
kierują się różnorakimi pobudkami.
Można je zakwalifikować do trzech grup:
1. Potrzebę wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania jakością wymusza otoczenie –
najczęściej strategiczny klient (klienci).
Bardzo często strategiczny klient (lub klienci) stawiają producentowi
i/lub dostawcy usług bezwzględny wymóg zaprojektowania, wdrożenia i certyfikowania systemu zarządzania jakością.
Jest to forma „propozycji nie do odrzucenia” i jej spełnienie warunkuje utrzymanie pozycji rynkowej,
a nierzadko umożliwia kontynuowanie działalności.
czytaj dalej...